VA-avontuur #2 – naamswijziging, website maken en inschrijven KvK

Inmiddels ben ik begonnen aan mijn opleiding tot Virtual Assistant! Ik vind de stof leuk om te lezen en leren en het gaat me tot nu toe gemakkelijk af. In mijn vorige blog schreef ik over het bedenken van een goede bedrijfsnaam. Dat is gelukt, maar toch twijfelde ik wel… en dus nam ik een rigoreuze beslissing. Ook heb ik de website inmiddels gebouwd en ben die nog aan het verbeteren.

 

De twijfel over mijn bedrijfsnaam kwam naar voren toen ik na ging denken over wat ik over vijf jaar wil doen als VA. Ik wil me dan namelijk gespecialiseerd hebben in social media, het schrijven van blogs, nieuwsberichten en nieuwsbrieven. De managementondersteuning wil ik er in eerste instantie wel gewoon naast doen, maar uiteindelijk wil ik naar de specialisatie toewerken. En daar vond ik het ‘office support’ niet bij passen… Ik heb weer gebrainstormd, maar ik was er al wel heel snel uit. Ik wil een korte en krachtige naam en de verwerking van VA erin. Ik ben de opties gaan opschrijven en kwam tot het supercreatieve idee om mijn voornaam te benoemen én de afkorting te gebruiken: Virtual Annemarie.
Ik ben echt ontzettend blij met deze nieuwe naam, ik vind het namelijk catchy en mensen vergeten het daardoor niet snel (hoop ik!).

 

Website

Omdat ik al enigszins bekend ben met een website via dit blog, maakt het dat voor mij iets makkelijker om erin te duiken en te filteren. Wat wil ik wel en niet en, niet geheel onbelangrijk, hoeveel wil ik ervoor betalen? Want, en dat is puur mijn mening, ik vind dat het niet professioneel overkomt wanneer je als bedrijf / ondernemer géén goede website hebt. En wat versta ik dan onder goed?

 

  1. Een overzichtelijke site,
  2. waar duidelijk vermeld staat wat je doet,
  3. waar je contactgegevens goed zichtbaar zijn,
  4. een site die rustig oogt, dus geen felle kleuren bij elkaar.

 

Ik ben online gaan zoeken naar toekomstige collega VA’s en gekeken hoe zij hun website zoal hebben ingericht en wat erop staat. In de meeste gevallen voldoen ze aan mijn eisen, dus ik denk dat mijn leidraad wel een goede is.

 

Website Maker of WordPress?

Via mijn blog ben ik al bekend geraakt met WordPress en is het voor mij gemakkelijk om hier mee verder te gaan. Toch heb ik wel even zitten twijfelen wat te doen. Ik heb het domein www.virtualannemarie.nl gehost bij mijn huidige hostpartij Hostnet. Zij bieden diverse pakketten aan om websites mee te bouwen, waaronder Website Maker en WordPress. Omdat ik nog in de opstartende fase zit, wil ik eerst avonturen en bedenken. Bij de hosting zit gratis Website Maker Lite: een programma waar ik twee pagina’s mee kan maken en een beperkt aantal widgets. Aan de WordPress- en reguliere Website Makerapplicatie zijn maandelijkse kosten verbonden, dus in eerste instantie ben ik voor Website Maker Lite gegaan en heb ik meer research gedaan wat nou verstandig is.

Ik heb in bepaalde Facebookgroepen navraag gedaan wat toekomstige collega’s gebruiken om hun website te bouwen en hier kreeg ik toch best vaak de reactie op dat zij WordPress gebruiken. Ik had wel gelezen dat ondernemers hiervoor prima hun site mee kunnen bouwen, maar toch had ik het idee dat het meer voor bloggers is. Dit is dus precies de reden waarom ik research doe! Ik heb de antwoorden een paar dagen laten bezinken en alvast een site aangemaakt met Website Maker Lite.

 

 

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op WordPress, omdat de maandelijkse kosten toch lager zijn dan met Website Maker. Het scheelt €4,50 per maand en nu zou je denken: dat is niet zoveel. Maar op jaarbasis is dit €54 en dat maakt voor mij toch wel een groot verschil. Omdat ik parttime werk, heb ik ook maar iets meer dan de  helft van een fulltime inkomen en aangezien alles momenteel duurder wordt, telt dit wel mee. En ik wil graag een professionele website, dus ik zal er wel iets voor moeten betalen.

 

Omdat ik dus eerst een andere naam had, had ik dat domein ook laten vastleggen. Dat bekende dus dat ik de oude naam moest stoppen en de nieuwe (opnieuw) moest aanvragen. Helaas kun je je domeinnaam niet wijzigen… Maar goed, het is allemaal gelukt. Mijn hostingpakket kon wel gewoon omgezet worden naar de nieuwe site.  Ik had de website ook al enigzins ontworpen en allerlei data en gegevens ingevuld. Met de hulp van het supportteam van Hostnet weet ik nu hoe ik een backup maak van de complete site en hoe ik deze kan terugzetten op een nieuwe (altijd handig).

 

Website ontwerpen: gratis of betaalde  theme?

Een WordPress website is vrij gemakkelijk op te bouwen, maar het gaat toch wat anders als je blogs niet als hoofdzaak hebt. Het is belangrijk om een theme (of thema / template) te kiezen dat gericht is op ondernemers en bedrijven. Deze thema’s hebben nl. vaak een statische pagina of een front page section. Een familielid raadde mij aan om wel voor een betaald thema te gaan, omdat je dan automatisch de laatste updates krijgt en je kunt onbeperkt en snel gebruik maken van het hulpteam wat het thema heeft ontworpen. Ik ken natuurlijk al gratis thema’s via mijn blog, maar omdat ik echt wat wil maken van mijn bedrijf heb ik ervoor gekozen om een thema te kopen. Ik ben eerst gaan researchen in de themadatabank van WordPress en heb degenen die mij het meest aanspraken opgeschreven, dat waren er ongeveer 6. Hieruit heb ik uiteindelijk een keuze gemaakt en heb ik gelet op de responsiviteit, lay out, kleuren, overzichtelijkheid en welke opties er bij het thema zitten. Mijn keuze is na deze criteria gevallen op de Blossom Coach Pro, een thema speciaal voor ondernemingen. En tot nu toe bevalt het me prima. Ik heb de site helemaal gecustomized naar mijn eigen smaak en ik ben nu tevreden met hoe het eruit ziet.

 

 

Kamer van Koophandel

Op 18 juni jl. ben ik naar de Kamer van Koophandel geweest om me in te schrijven in het handelsregister. Dat was best even spannend hoor! Ik vond de medewerkster eerst wel een beetje stug overkomen, maar uiteindelijk heeft ze me goed geholpen. Ik wilde de onderneming vanaf 3 juli inschrijven, maar zij gaf me het advies toch even te wachten, omdat ik nog met de opleiding moest starten en ook nog geen opdrachtgevers had. En daarnaast kun je de inschrijvingsdatum nooit meer aanpassen! Dus nu word ik per 1 augustus 2018 ingeschreven bij de KvK, alleen wel nog met mijn oude naam, ADYVA Office support… Gelukkig kan ik de naam altijd wijzigen en dat kan als het goed is per 25 juli. Zij sturen de inschrijving namelijk een week voor de ingangsdatum op als je (net als ik) zover van tevoren inschrijft, maar je kunt dan al wel online wijzigingen doorvoeren.

Het wordt nu allemaal erg officieel hoor, maar wel ontzettend leuk. En ik heb gisteravond ook visitekaartjes besteld, jeej!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: